Fusie van Vlaamse gemeenten

Op 15 april 2016, over deze onderwerpen: Algemeen Beleid, N-VA Glabbeek

In 1977 werden de 2359 Belgische gemeenten door fusie teruggebracht tot 596. Deze fusies werden bij wet verplicht en op relatief korte tijd kwamen de nieuwe gemeenten tot stand. Thans telt Vlaanderen 308 gemeenten. Uiteraard verliep dit niet zonder slag of stoot en nu de fusies worden aangemoedigd zullen de gemoederen weer hoog oplopen.

In zijn vorige hoedanigheid van Minister van binnenlands bestuur lanceerde Geert Bourgeois (N-VA) het project om gemeenten vrijwillig te fusioneren maar in een eerste stadium was er weinig belangstelling. In 2015 deed huidig minister van binnenlands bestuur Liesbeth Homans (N-VA) het aanbod om tegen een forse financiële vergoeding (€ 500/inwoner) fusies af te sluiten, voor Glabbeek zou dit 2.650.000 Euro betekenen. Momenteel overwegen enkele gemeenten te fusioneren en andere Vlaamse gemeenten nemen deel aan een doorlichtingsprogramma om na te gaan wat een eventuele fusie voor hen kan betekenen.

Hoe moet het nu verder met Glabbeek?
In een studie van het Vlaams instituut voor Economie en Samenleving (VIVES) wordt voorgesteld de 308 gemeenten terug te brengen tot 152 (+ Voeren en de 6 randgemeenten). NV-A Glabbeek haalt deze studie slechts aan als voorbeeld. Eén van de belangrijkste argumenten is dat de kleine gemeenten hun taken niet meer alleen zullen aankunnen. In deze studie gaat men er van uit dat gemeenten met minder dan 15.000 inwoners in aanmerking komen voor een fusie. Glabbeek met 5300 inwoners wordt aangeraden om samen te gaan met Tienen, Zoutleeuw, Hoegaarden, Linter en Geetbets.

Wat stelt N-VA Glabbeek voor?
De fusieproblematiek is te belangrijk om de voor- en nadelen niet grondig te onderzoeken. Dit moet los van politiek eigenbelang gebeuren. Uiteraard moeten we kijken naar wat in de omliggende landen gerealiseerd werd en daar lessen uittrekken, maar in eerste instantie moeten onze inwoners correct ingelicht worden. Zo kan men stellen dat een fusie niet meteen kostenbesparend werkt maar dat de kwaliteitsverbetering snel voelbaar is. De besparing mag nooit ten koste gaan van de werkzekerheid van de gemeentelijke personeelsleden en de kwaliteitsverbetering moet ook tot uiting komen door het aanhouden en versterken van bepaalde diensten in de nieuwe deelgemeenten.

Conclusie
Laat ons zonder angst voor verandering de hele fusieproblematiek onderzoeken. Het is niet hoogdringend maar we mogen dit niet op de lange baan schuiven. Laat ons vooral leren van deze gemeenten die in de komende jaren fusies zullen doorvoeren en dan samen beslissen waar Glabbeek thuis hoort.

Bekijk hier het volledige dossier: "Gemeentefusie"

Hoe waardevol vond je dit artikel?